obróć telefon

W celu dalszego przeglądania strony

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, zgodnie z informacjami zawartymi w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?

#RPA

Robotyzacja w finansach - jak Centra Usług Wspólnych zmienią swoje oblicze w ciągu najbliższego roku?

Rozwiązania Robotic Process Automation zyskują ogromną popularność w finansach, HR i IT. Jak wskazują dane firmy doradczej Deloitte*, już ponad 50% największych firm na świecie rozpoczęło prace związane z automatyzacją RPA, a blisko 20% planuje wdrożenie tego typu rozwiązań. W Polsce, w sektorze nowoczesnych usług biznesowych pracuje blisko 280 000 osób**. Czy popularność automatyzacji wpłynie na zmiany w branży?

O Robotic Process Automation słyszał już niemal każdy związany z finansami, strukturami HR, IT czy logistyką. To rozwiązania automatyzujące procesy biznesowe i ograniczające ilość powtarzalnych czynności w pracy biurowej. Dzięki możliwości szybkiego wdrożenia i niezawodności, zyskują zaufanie największych pracodawców i stanowią alternatywę dla trudnej sytuacji na rynku pracy. Eksperci podejrzewają, że w ciągu najbliższego roku największe Centra Usług Wspólnych zaczną poważnie inwestować w rozwój i specjalizację pracowników, tak aby najbardziej podstawowe zadania mogły być wykonywane automatycznie.

Każdego roku zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników w sektorze finansów czy HR rośnie, jednak znalezienie odpowiednich kandydatów staje się coraz trudniejsze – mówi Krzysztof Czeczot, Managing Partner w firmie ARC Consulting, wdrażającej rozwiązanie klasy RPA - Archee. Już teraz największe firmy decydują się na robotyzacje powtarzalnych procesów, aby odciążyć wykwalifikowanych pracowników w organizacji. Dzięki temu mogą powierzyć im zadania wymagające wiedzy i umiejętności. Powtarzalne czynności są obsługiwane automatycznie z minimalnym udziałem zespołu – dodaje Czeczot.




Roboty RPA obecnie najczęściej wykorzystywane są w procesie naliczania podatków, fakturowania, tworzenia raportów, mogą również składać zamówienia czy naliczać premie i sporządzać zestawienia obecności pracowników. Zaletą tego typu narzędzi jest eliminacja błędów oraz możliwość stworzenia i „wyszkolenia” robota w ciągu kilku tygodni, nie miesięcy.

Tylko w Polsce pod koniec roku 2019, zainteresowanie automatyzacją znacząco wzrosło w związku z pojawieniem się nowych regulacji prawnych jak biała lista podatników VAT, JPK oraz Split Payment – wyjaśnia Czeczot.

Dla przedsiębiorców, przeszkolenie pracowników i powierzenie im dodatkowych zadań, znacznie obniżałoby efektywność. Tylko dzięki użyciu robotów, weryfikacja podatników na białej liście, czy tworzenie JPK może być zupełnie pozbawione błędów i dużo szybsze.

* Raport Deloitte: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/technology/deloitte-robots-are-ready.pdf

** Raport ABSL:

https://absl.pl/storage/app/uploads/public/5e2/573/c5d/5e2573c5d8534974849741.pdf