W celu dalszego przeglądania strony
System będzie obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców już od 2024 r. Tu jednak drobna “gwiazdka”. Początkowo system miał być obowiązkowym od 2023 r., jednakże Rada Unii Europejskiej decyzją z czerwca br. zezwoliła na wdrożenie systemu dopiero od stycznia 2024. Czy to oznacza, że zostało jeszcze dużo czasu?
Na to i inne pytania odpowiada nasz ekspert Maciej Gomółka, dr ekonomii, konsultant rozwiązań dla biznesu.
Zapisy dotyczące KSeF pojawiły się w polskiej legislacji pod koniec 2021 r. Możliwość korzystania z KSeF zapisano w Ustawie o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawa (Dz. U. z 2021 r. poz. 2076). Należy jednak podkreślić, że do tej pory nie powstały przepisy regulujące szczegółowe zasady funkcjonowania systemu oraz ramy przedmiotowe i podmiotowe KSeF. To rodzi wiele znaków zapytania.
Obligatoryjna implementacja systemu KSeF od 2024 r. będzie oznaczać rewolucję procesową dla polskich przedsiębiorstw związaną z procesami fakturowania. Digitalizacja obiegu faktur będzie wiązać się nie tylko z wymogiem integracji firmowych systemów finansowo-księgowych, ale postawi firmy przed wieloma wyzwaniami zmiany dzisiejszych procesów. Niezbędna będzie zmiana świadomości pracowników firmy, jej kontrahentów oraz klientów.
Samo rozwiązanie jest przedstawiane jako jedno z najbardziej nowoczesnych technologii w Europie do wymiany informacji o zdarzeniach gospodarczych. I choć wydaje się, że rok 2024 to odległa perspektywa, to jednak biorąc pod uwagę wszystkie zmienne, warto już dziś przyjrzeć się procesowi fakturowania oraz wspierającemu je oprogramowaniu.
Od analizy, która pomoże prawidłowo zabezpieczyć i zaplanować wdrożenie systemu KSeF w organizacji. Poprawne i bezpieczne komunikowanie się z KSeF może ułatwić rozwiązanie systemowe, którego funkcjonalności zapewnią możliwość wystawiania faktur zgodnie z wymogami ustawy.
Pozwala na to platforma Archee Flow. Po pierwsze, aby zautomatyzować proces po stronie organizacji, po drugie by skutecznie odpowiedzieć na wymagania stawiane przez Ministerstwo Finansów. Administrator ma pełną przejrzystość w zakresie wystawiania, weryfikacji i kontroli wystawionych dokumentów.
Odpowiedzi na bardzo podstawowe pytania można szukać na stronie Ministerstwa KSeF (podatki.gov.pl). Chcąc jednak lepiej zrozumieć temat, warto posłuchać ekspertów, którzy od strony praktycznej analizują rozwiązanie. Na naszym blogu zaproponujemy serię wpisów, która będzie wsparciem na drodze do wdrożenia KSeF po stronie przedsiębiorcy.
- brak możliwości przekazywania załączników do faktur VAT?
- wyeliminowanie przez wielu kontrahentów faktury w formie papierowej?
- obowiązek korygowania błędnych faktur poprzez system KSeF?
- konieczność zmiany w świadomości klientów i kontrahentów oraz komunikację zmian?
- jaką rolę pełni faktura w procesie logistycznym dostaw?
- jaką rolę w organizacji pełni EDI?
- z jaką częstotliwością i z jakimi datami wystawiane są faktury?
- czy faktury wystawiane są na urządzeniach rejestrujących?
- proces kontroli otrzymywanych faktur?
- jak obsługiwani są klienci zagraniczni?